8.12.2016

Joulukalenterin 8.Luukku - Ratsastushistoriani


Tämän päivän luukussa tulee paljon toivottu ratsastushistoria. Totta puhuen en hirveästi muista mun ratsastuksen alkuajoista mutta eiköhän niitä muistu mieleen tätä postausta kirjoittaessa. Ilmoitan myös nyt heti alkuun, että olen lähdössä reissuun, joten varmaankaan pariin päivään en saa kalentereita julkaistua ja mulla on ollut ongelma näiden joidenkin julkaisussa, että siksi pari luukkua on tullut aina myöhässä. Eli ensi viikolla sitten julkaisen luukut mitä puuttuu!


Joskus pienempänä olen ratsastanut talutusratsastuksessa pikkuponeilla, mutta ensimmäisen kerran isomman ponin selkään pääsin  Särkänniemessä vuonna 2009. Muistan vielä tuon hetken, kuinka innoissani olin ja sanoin kuvan naiselle että "Mä aloitan huomenna ratsastuksen!" Todellisuudessahan mun eka ratsastustunti oli vuonna 2010, pelkkää valhetta tuo lause :D


Ensimmäinen ratsastustunti mulla sitten koitti vuonna 2010. Muistan sen, että ensimmäisellä kerralla tietenkin aloitettiin ihan siitä että miten hevonen hoidetaan ja varustetaan. Sitten päästiin selkään. Ensimmäisen ratsastustuntini menin Almalla. Ensin opeteltiin selkään nousu ja kun oltiin päästy selkään, käveltiin taluttajien kanssa pari kierrosta. Alma tuntui tosi vauhdikkaalta enkä tykännyt siitä silloin ekaa kertaa kovin paljon. Kotiin päästyäni mietin että en kyllä aio varmaan jatkaa, se ei ollut yhtään kivaa :D

No, toisella kerralla menin myös Almalla ja silloin mulla oli vielä taluttaja. Siitä tunnista en kylläkään muista paljoa. Kolmannella kerralla menin Lassilla ja menin ekaa kertaa ilman taluttajaa joka oli tosi jännää.

Lassi kolmannella tunnilla vuonna 2010

Siitä se ratsastus sitten pikku hiljaa lähti etenemään. En muista oikeastaan kenellä menin näiden kolmen tunnin jälkeen. Tippumisiakaan en oikeastaan muista, siis niitä ensimmäisiä. Se ehkä on jäänyt eniten mieleen kun osasin jo laukata ja menin Jönssillä. Jönssi varmaan kompastui ja lensin sen pään yli ja mulla alkoi vuotamaan nenästä verta :D

Ensimmäiset lempiponit taisi olla Jönssi ja Pörri. Pörri ei tosin ollut ihan mistään helpoimmasta päästä, se pukitteli tosi paljon ja kyllä mä siltäkin taisin tippua aika monesti. Aivan hirveästi en mennyt alussa tietenkään isoilla hevosilla, mutta sekin on jäänyt mieleen kun menin ekaa kertaa tallin isolla ravurilla, Amandalla.

Pörri ♥

Minä ja Alma vuonna 2013

Ratsastin aika paljon Elmolla ja sekin taisi olla musta silloin jo aika kiva poni. Mulla meni todella kauan oppia miten kevennetään ja taisin olla meidän ryhmän viimeinen ja osasin keventää vasta oikein puolentoista vuoden kuluttua. Ilmeisesti mulla oli omat tahdit kevennyksissä :D



Kävin myös silloin tällöin ratsastamassa Ponipihalla ja siellä mulla oli "hoitoponi" Misty. Misty oli tosi ihana poni mutta se on jo lopetettu. Siellä ratsastin välillä omien tuntien lisäksi. Sen myös muistan että vuonna 2011 kävin Vierumäellä issikkavaelluksella joka oli tosi kiva!

Minä ja Misty vuonna 2012

Ensimmäiset kisat mulla oli vuonna 2013. Ne menin Almalla ja mentiin puomi-ristikko luokka. Saatiin siitä puhdas rata ja arvostelupaperi. Muistan kuinka paljon ensimmäiset kisat mua jännitti, mutta hyvin ne menivät kuitenkin. Tuolloin Almasta oli tainnut tulla mun lemppari myöskin.











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti